neljapäev, 27. juuli 2023

Oh neid mehi küll!

 ...

Mul on üks riiul, kuhu vanu lasteraamatuid olen kogunud. Mõtlesin täna, et tõstan välja, võtan tolmu, vaatan üle, lappan läbi.

Esimesed kümme raamatut... aga nagu selgus, mitte ainult lasteraamatud, tekitasid minus kummalise tunde. 

No on ikka omamoodi mehi siin ilmas, poisslastest rääkimata!

"Pinocchio"... autor Carlo Collodi 

"Kolumats"... Heinrich Hoffmann 

"Wabahärra von Münchhausen" ... Gottfried August Bürger 

"Härra Huu"... Hannu Mäkelä

Puhtal kujul just meessoost peategelased. Ja veidi imelikud.

Järgmised kaks raamatut on ka meestest.

"Rembrandt"... Theun De Vries

"Paganini"... Anatoli Vinogradov

Nende meeste kohta ei julge sõna võtta, ma ei usu, et ma neid raamatuid kunagi lugenud olen, aga see, et pole taaskasutuskauplusesse pakkunud, on ilmselgelt märk sellest, et lugemine on kunagi aastaid tagasi plaani võetud. Ilmselgelt on plaan seni täitmata. Aga mis nimitegelastesse puutub, geeniused on tõenäoliselt ka omamoodi kiiksuga. 

"Rembrandt'i" vahel on veel üks ajalooline brosüür. 





Järgmised neli raamatut on ka, igaüks omamoodi, meestega seotud.

"Kangelase märkmik", autor Klara* Jarunkova




"Tagametsa tiivuline pere", Jüri Piik**

"Kõrbe pale" ***, Boris Feodorovitš

Ja punkt juhuslikus valikus riiulist välja tõstetud raamatukuhilale, Tammsaare "Tõde ja õigus" II osa. Seda peaksin ma ehk kuhugi ajaloo- või kirjandusmuuseumile pakkuma?




Sellised raamatud täna ette juhtusid. 


Täiesti juhuslikult.

...

Rohkem juttu:

* Vahelduseks ka üks naine. Nimi Klara on minu jaoks paljuütlev, sest vanaema oli oma elus ligi 30 aastat Klara... kuni ta 1930ndatel oma eesnime muutis. Kahtlustsn, kas tema järeltulevad põlved seda üldse teavad. 

** Tõlkija ja lastekirjanik Jüri Piik on kirjutanud neli loodust tutvustavat ilukirjanduslikku lasteraamatut. Arvestades ilmumisaastat 1955, pole see minu raamat. Lugenud olen, ju ta seepärast minu kätte on jäänud.

*** "Kõrbe pale" on järgmine võõras raamat minu riiulis, sisse on kirjutatud Ennu nimi. Raamat on ilmunud 1952. aastal, kui Enn oli 13 aastane. 

Eile oli Ennul sünnipäev, vestlesime (kirjutasime) teemal sünnipäev ja universum. Üritasin talle tõestada, et Jumal lõi maailma, aga ta ei jäänud vastust võlgu. 

Seda räästa rästaid ja Austeni raamatut ma pole lugenud.

Teised jah. Ma lisaksin veel 4 Universumi seeria raamatut.

Lugesin just, et elu on tekkinud aine iseorganiseerumise

tulemusena, ilma jumala abita. Jumal on inimese loodud,

mitte vastupidi. Enne Darwini evolutsiooniteooriat oli inimesel

elu tekke ja arengu seletamiseks jumala abi vaja.


Egas midagi, vanemat inimest peab kuulama, tal suurem elukogemus.


26.07.23

...

Kommentaare ei ole: