neljapäev, 25. aprill 2019

II sammas... puust ja punasega

...
Võiks muidugi otsida tähtedele punase värvi, aga äkki mõjub ärritavalt. 

Teema iseenesest juba ärritab, nii et hari läheb punaseks. Ma üritan elada teadmatuses, aga kuna meedia ja poliitika hingavad kord koos, kord kordamööda (tänane saade Vikerraadios) kuklasse, mõtlesin, et heidan siis pilgu oma paberitesse ka. 

No see 10 lehekülge lepingutingimusi jääb minu poolt küll läbi lugemata. Tegelesin teemaga septembris 2017, ja ma ei usu, et ma tookordki kõigest aru sain.  Juba siis pakkus kriminullide lugemine mulle rohkem huvi kui teadmised nigelast sissetulekust pensionärina.

Loomulikult oli lepingus kirjas, et lugege läbi ja küsige, kui aru ei saanud.
Loomulikult ei saanud ma aru, aga ei küsinud.

Loomulikult oleks mõni kokkulepe olnud majanduslikult kasulikum, aga milline? 
Loomulikult läks nagu läks.

Aga täna üritan läheneda teise kandi pealt. 
Õnneks on allkirjastatud avaldus vaid kahel leheküljel.

Võtan ette numbrid ja hakkan nendega manipuleerima.

See nii hea sõna, sobib mitmesse konteksti, ja ikka säilitab sellise negatiivse alatooniga.
Manipuleerime siis.

Avalduses on kirjas, et mu sissemaksete suurus on  8851.94 EUR
Garantiiperioodi pikkus 15 aastat.
Pensionimakse 37.20 kuus ja pensionimakse eritingimustega 34.00

Mis need eritingimused on, tont seda teab.

15 aastat pakkusin ma ise, oletades vist, et kui ma nii kaua veel elan, siis ega ma enam eriti ei kuluta.

Mida ma aga päris kindlasti tean, on see, et igakuiselt laekus mu arvele iga kuu 12ndal 34.25... mis pole nagu kumbki summa, mis paberilt vastu vaatab.

No ja siis ma natuke arvutasin: 15 aastat, igas aastas 12 kuud.
15 x 12 = 180 kuud.

Nüüd korrutan need 180 kuud oma laekuva summaga (34.25)... ja saan 6165 EUR.

Edasi... lahutan kogutud summast minu arvele mineva summa.
8852 - 6156 = 2696

2696 EUROT... et mis või kus.

Kui nüüd minu arusaamine nihkes on, on vabandus varrukast võtta. 
Ma ainult manipuleerin siin natukene käepäraste numbritega.


Aga see pole veel kõik.
Nüüd tegi riik žesti ja lisas pensionile loetud hulk eurosid (ma isegi ei viitsi vaadata, kui palju täpselt).
Aga päris kindlasti tean, et 12. kuupäeval laekus  II samba tagavaradest mu arvele 30.09 EUR, mitte 34.25 nagu eelmisel kuul.

Mis on seega 4 eurot ja 16 senti vähem kui tavapäraselt.

Mis on järelikult tulumaks minu pensionilt.

No ja nüüd võiks ju edasi arvutada.
Et umbes 13 aastat saan ma veel oma II sammast... see teeb miski 155 kuud. Ja iga kuu maksan ma umbes 4 eurot maksuametile, kui nüüd numbritega manipuleerida, siis teeb see umbes  645 eurot.

Ja kui ma need eurod liidan juba kaduma läinud eurodele, saan juba numbri 3340.

Ma arvan, et need, kes II sambaga ei liitunud, pole küll midagi kaotanud.
Kui nüüd võetakse vastu otsus, et II samba raha saab välja võtta, siis mulle palun minu 3340 eurot.
30 eurot võib mulle endiselt igakuiselt arvele kanda!

Kes viitsis kaasa mõelda, siis väike vabandus.
Numbrid mulle meeldivad, aga panganduses ja investeeringute tegemisel on mu teadmised nullilähedased.
Lähenesin olemasolevatele numbritele vastavalt oma matemaatilistele arusaamadele.
...
Ps Lõpetama peab ikka positiivselt!

Kui eelmise aasta tuludeklaratsiooni vaatasin, nägin, et oleks saanud ühe toetava ülekande eest tulumaksuvabastuse. Aga et ei olnud laekunud tulumaksu, polnud ka midagi tagasi saada!
Jeee!!
Nüüd kindlasti toetan fondi uuesti, vähemasti on siis põhjust deklaratsioon täita ja üllatus-üllatus... ehk saab midagi tagasi ka!
...
Ps ps
Aitäh lootustandva kommentaari eest! Tundub, et kui ma end kokku võtan ja planeeritud 15 eluaastale lisaks veel 9 elan, olen oma sissemaksed kõik ära kulutanud.
Arvestades muidugi praegust maksusüsteemi.

Oleksin selleks ajaks aasta-paar vanem kui mu vanaema, kui ta suri.
Emast olen ma juba praegu paar aastat vanem.
...

4 kommentaari:

Miumiu ütles ...

15 aastat on garantiiperiood, mis tähendab seda, et kui kodanik varem ära sureb, siis makstakse kuni 15 aastani pensioni iga kuu 34,25 soodustatud isikule. Aga pensionikindlustuse teinud isik saab pensioni kuni oma surmani, kasvõi 30 aastat .

tegelinski ütles ...

Kui nii, siis kõlab see paljulubavalt. Mul jäi lepinguga tutvudes küll tunne, et 15 on aastate arv, mis mind toetab. Nii et pean vist postituse maha võtma, et teistes mitte segadust tekitada ;)

konn, lendav konn ütles ...

Su arvutused pakuvad....huvi:)
Mina ei liitunud. Kui tulud ületasid kulud, ostsin aktsiaid, täitsa kõhutunde järgi. Kui tulud-kulud olid tasakaalus, lasin niisama vilet. Pooldan inimeste vaba tahet - ei arva, et tobedalt rahakulutajaid lolle palju on.

tegelinski ütles ...

Tegelikult on ju nii, et ega see igakuiselt lisanduv 30 eurot ei ole elupäästev summa, nii et suurt vahet pole, kas on või ei ole. Samas, tean, et aktsiad võivad ka oma väärtust märkimisväärselt kaotada.
Kõige õigem oleks vist, et ümbrikusse ja madratsi alla! Mul oleks seal ju päris korralik 8000 !