esmaspäev, 12. oktoober 2020

Purjetame jõulude poole

 ...

Leidsin üles selle tähtpäevade kalendri, nüüd on võimalus peaaegu et iga päeva märgata ja märkida ;) 

Täna näiteks on Kolumbuse päev. 12. oktoobril 1492 jõudis Kolumbus Kariibi mere saartele. Päeva tähistatakse juba üle 200 aasta ja aja jooksul on erinevates riikides saanud päev endale erinevad nimed.

Kultuuride erinevuste austamispäev

Indiaanlaste vastupanu päev

Rasside päev

Ameerika avastamise päev

Mõtlesin kohe sügavalt, kas ja kus on minu seosed Kolumbusega.

Võimalik, et olen kunagi lugenud raamatut "Kuunar "Kolumbus"", sarjast "Seiklusjutte maalt ja merelt"... aga ei mäleta. Seda raamatut mul kodus igatahes ei ole.

Ameerikas ma käinud ei ole. Hispaanias ka mitte.

Isegi purjetamas pole ma käinud, kuigi siin juba hakkavad seosed tulema: mul on kaks tuttavat, kes on palju ja kaugele purjetanud... siiski vist mitte Ameerikasse. 

Aga ühe suurema seose ma siiski leidsin! Kes siis ei tea, et üks Kolumbuse purjekas, millega Ameerikasse jõuti, kandis nime "Santa Clara". Ajaloo andmed ütlevad küll, et "La Niña", aga see oli pigem laeva hüüdnimi. Tegeliku nime andis laevale naispühak Santa Clara.

Ei tea, kas minu vana-vana-vanemad mõtlesid tütrele nime andes, et see on pühaku nimi.  Püha Klara.

Väike Klaara sündis aastal 1909.

1930

Pildil on Klaara, Õie süles, nimi alles muutmata.

Nimelt Klaara olla vanaemale miskipärast ei meeldinud, nii et olles juba abielus ja kahe lapse ema, siis kuskil 1930ndate keskel, muutis vanaema oma eesnime ja temast sai Tiiu. Mõnes mõttes mõistlik tegu, sest tema mehe (st siis vanaisa) vanema venna naise nimi oli ka Klaara.

Nii palju siis seostest.

Kusjuures, ega ma nüüd tea ka, ehk mu postitus kõlab provotseerivalt, sest paljudes paikades enam Kolumbuse päeva ei peeta, mõnest vaatevinklist võib võtta teda kui kurjategijat ja Ameerika põlisrahvastele kannatuste toojat. Sealt edasi vaid sammuke meeleavalduste ja vägivallani ning maadeavastaja monumentide maha võtmiseni. 

Mina muidugi tean juba lapsepõlvest, et Kolumbus avastas Ameerika.

Nüüd lugesin, et Kolumbuse lipulaev "Santa Maria" (hellitusnimega La Gallega) jooksis 1492. aasta detsembris karidele ja läks järgmisel päeval põhja. Nendest osadest, mis alles jäid, lasi Kolumbus ehitada väikese sadama, mis sai nimeks La Navidad... mis tähendab Jõulud.

Oh jah, alles see Jaanipäev oli, nüüd juba Jõulud ukse ees...

...

Kommentaare ei ole: