reede, 8. august 2008

Laealused raamatud I

......

Lugesin üle, mitu raamatut seal on.

Vasakpoolses laealuses. Mõned peale saja.

Ma pole seda riiulit ammu sorteerinud. Ja mõte, et teen oma raamatutest nimekirja, on mul läbi aegade peas mõlkunud.

Kui nüüd veidi arvutada, siis raamatuid võib mul kokku olla 1000 ringis. Aga see on küll väga umbkaudne arvutus.

Niisiis esimene ülemistest, laealustest

Kõigepealt peotäis laste- ja noorsooraamatuid. Enamus neist on läbi loetud. Lapsena lugesin palju, ja mingi hilisem periood olid need raamatud mu öökapiraamatuteks. Unejutt endale või lapsele, olenevalt ajajärgust. Ilmumisaeg neil raamatutel on piirist piirini, sest seal on raamatuid mu ema noorepõlvest, mu onude paar raamatut, edasi mu enda raamatud, siis mu laste raamatud. Õhukesi brošüüre üle ei loe ja üles kirjutama ei hakka.

1. Kikergaard “Kummi-Tarzan ja teised” 1990
Sellesse raamatusse on kirjutatud pühendus pojale. (Toredale härra Tormile). Nad tegid tookord koolis etenduse “Kummi-Tarzan”.

2. Nedreaas “Sinise kaevu muusika” 1968
Võimalik, et see ei ole noorsooraamat, aga ma lugesin seda pubeka-eas. Ja siis avaldas ta muljet. Ma ei mäleta enam, millest oli jutt, aga peategelane Herdis jättis mulle sellise mulje, et tookord mõtlesin… selle nime panen kunagi oma tütrele. Aga võib olla meeldis nimi lihtsalt eriliselt. Kasutamata see muidugi jäi.

3. Parijõgi “Jutte” 1958
Siis 58ks oli kirjanik juba rehabiliteeritud. Venelased vangistasid ta ja hukkasid enne taandumist 1941. aastal. Hukati 191 inimest. Kuuldavasti visati hukatud vangid kaevu.
Parijõe jutte olen ma palju lugenud. Mulle meeldivad sellised lihtsad, konkreetsed, elulised, olustikulised ja arusaadavad asjad.

4. Voynich “Kiin” 1977
See oli mingi eluetapp mu lemmikraamat. Päris kindlasti soetasin selle endale hoopis hiljem. Võimalk, et lootusega… kunagi hakkavad mu lapsed seda lugema. Ma ei tea, kas nad on seda lugenud.

5. Männis “Kiviküla kooli poisid” 1986
Selles raamatus on 1987. aastal kirjutatud pühendus “Sa valmistu käima teed aastate pikka, sul kommunist eeskujuks eel, sest õpi ja tööta vaid rahva jaoks ikka, sa Nõukogumaa pioneer!”

Ja mõelda vaid, aasta oli 1987. Paar aastat hiljem need eeskujulikud kommunistid astusid usinasti parteist välja. Aga tookord mõisteti sügavalt hukka poja pinginaaber, kes oli veidi teadlikum ja põhimõttekindlam ning keeldus püha organisatsiooniga liitumast.

6. Rammo “Salgajuht Mare” 1966
No see on ajast, kui ma ise pioneer olin. Mu meelest oli hea raamat.

7. Osseedi muinasjutte 1958

8. Jeršov “Küürselg sälg” 1959
See raamat on võlg, sest selles on tempel sees. Ühe kooli tempel. Ainult et ma ei tea, kas see kool veel eksisteerib. Ja kui eksisteerib, kas nende raamatukogus enam tolleaegseid raamatuid on. Ma vist ei lähe pakkuma.

9. Roht “Noor elulaevnik” 1934
Aga sees on pühendus “Vellekesele sõtsilt. Juuli 1947”.
Sel suvel sai onu 69.aastaseks, tema sõts on juba üle 15 aasta surnud. Käisime onu sünnipäeval, oleks raamatu varem leidnud, oleks kingina kaasa võtnud. Nüüd siis vist panen riiulisse tagasi. Ootama järgmist võimalust.

10. Oleša “Kolm paksu” 1966
11. Rösler “Armastuspärlid” 1986

12. Jarunkova “Ainuke” 1978

13. Härtling “”Vanaema” ja teisi jutte” 1989

14. Mäkela “Härra Huu” 1985

15. Mikkola “Anni Manninen” 1988

16. Helakisa “Vähemalt miljon sinist kassi” 1983

17. Raud “Roostevaba mõõk” 1990

18. Mamin-Sibirjak “Lugusid ja muinasjutte” 1956

19. Esop “Ruubiku kuubik ja mina” 1986

20. Tigane/Kuus “Meie Ott” 1958
See oli onu raamat, aga küll mulle meeldis. Eks ta seepärast minu kätte jäänud ongi. Ühe talu lapsed ja loomad. Aga Ott oli vist hoopis saarmas, mitte koduloom.

21. Dietrich “Päikesejänku seiklused” 1967
22. Ergle “Meie õue lapsed” 1966
Pühendusega. Selle olen saanud sünnipäevaks.

23. Raud “Kalevipoeg” 1961
24. Reggiam “Mis juhtus viie lapse ja koeraga” 1992
Poja oma, pühendusega sünnipäevaks sugulastelt.

25. Jakobson “Puujalaga katk” 1965
Sees pühendus “Airelt”. Tähendab, jälle pole minu raamat. Aire oli hoopis õe sõbranna.

26. Roht “Jutte loomadest” 1962
Pühendusega, et I klassi õpilasele ja eeskujuliku käitumise ning väga hea õppeedukuse eest.
Siis ma veel olin eeskujulik ja väga hea.

27. Wellm “Kera” 1965
Sisse on ema kirjutanud, V klassi lõpetamise puhul. See on igal juhul minu raamat.
...

Kommentaare ei ole: