reede, 19. juuli 2024

Jäätmemajandus

 ...

Kõik need pakendid, mis köögikapile toetuvas suvalises paberkotis ootel, on igapäevaselt jalus. Aga see-eest hästi käepäraselt ;)



Olen need millalgi, ehk mõni nädal tagasi, ajaarvamine on sassis, igatahes olen need mustanditesse üles kirjutanud. 

Kott täis, tuleb see sorteerida.

2 pakendit "Vytautas" mineraalvett
3 karpi salatit (rosolje, lihasalat, sünnipäeva salat)
1 tomatite karp
Karl Friedrich hele õlu... purk
Suur karp... Napoleoni kook
4 klaaspurki (maasikamoos, majonees, Suvesupp, veel üks külmsupp)
1 pakk piima
1 pakk keefiri
1 pakk petti 
1 pakk ploomimahla
1 vedel seep
1 karp kodujuustu
1 pudel Törley non-alckoholic
Plekist põdralihakarp
1 pakk juustu
Pisikesed pakendid - sarvekesed, pannkoogijahu, Serla majapidamispaber, poest tulnud väiksed kilekotid, suhkur, sidrunhape, kohvipakk 

Klaas läheb kilest poekotti, tagastatav taara samuti, aga teise. Selle viin poodi ära... kui millalgi meelde tuleb. Praegu on verandas, kui täis saab, liigub edasi, kuuri alla. Karl Friedrich on vist õllene olnud, igatahes on pakenditel selline veidi magus lõhn. 

Esimese, kus tagastamatu klaas, saab viia kilomeetri kaugusele konteinerisse, või siis kuskile poeteeäärsesse, kui meelde tuleb. Aga võib vabalt ka kuuri all vedeleda ja kaalu koguda, et siis korraga kunagi ja kuhugi. 

See on päris räige kolin, kui pudelid ja purgid konteinerisse kukuvad. Mõnikord on purunemise klirinat.

...

Muu pakend läheb samuti köögist järgmisesse hoiukohta.  



Järgmine hoiukoht, aga juba tunduvalt suurem, asub verandas. Suur läbipaistvast kilest kott. Mitte see, mida firma jagab, viimane kord ta lihtsalt kotti ei jätnud, ma ostsin ise poest ühe rulli. Kotid väiksemad, see sobib mulle, sest kui veranda kott täis saab, viin selle kuuri alla. Kaks kotitäit seal juba on... no nüüdseks juba neli.



...

Ilmselgelt on mul liiga palju ootel pakendeid, muust pahnast rääkimata.

Mingi suvaline leping saadeti tutvumiseks, seal on info, et pakendeid viiakse ära iga 12 nädala järel. Kui meil veel lähedases teeotsas konteiner oli, viisin ma korra nädalas oma pakendid sinna. See polnudki niiväga ammu, pool aastat või vähemgi tagasi. Aga uue süsteemiga äravedu on nüüd individuaalne ja läbinähtav, samas naabritega ühes rütmis, pole tahtnud ka muuta.

Hiljuti toodi teeotsa hoopis papi ja paberi jaoks konteiner. Ma pole veel nii kaugele jõudnud, et vanad ajalehed ära viia, papist pakenditest rääkimata. Need on ka kuuri all. 

Ootavad oma aega. 

Olmeprügi leping sai kunagi igakuiseks tehtud. Ega ma patust puhas pole, praeguses esmases kogumiskohas kööginurgas on jäätise paber ja paar heeringakarpi Eesti Pagari kilekotis, köögipaber sees, et õli voolama ei hakkaks. Võimalik, et peaks ära pesema ja pakenditesse üle kolima, aga mul on täiega siiber. Mõnikord nopin miskit välja, kui kuskil pinnal vedeleb ja ilus välja näeb, enamasti siiski lennutan koos musta kilekotiga oma isiklikku rohelisse konteinerisse. 

Loodan väga, et äravedajad sorteerima ja pildistama ei hakka. 

Ma ise pildistasin küll, aga ainult konteinerit. Või tegelikult pildistasin värve: nii võimas päikeseloojang oli, et isegi mu kodune jäätmemajandus paistab hoopis paremas valguses ;) 



...

6 kommentaari:

Indigoaalane ütles ...

Just.. nüüd on elu selline

tegelinski ütles ...

Unustasin veel toidujäätmete kogumispunkti köögis.
Õnneks et on köök, veranda. Puukuur ja kompostihunnik.
Keegi kuskil arvamusloos igatahes mainis, et tema kortermajas ja avatud köögis on selline lahus kogumine välistatud.

HelveL ütles ...

Kortermajade ees on ju eraldi jäätmete kogumiseks kastid olemas. Ei pea kaugele viima nagu külakohas elav pere. Seega on kortermajas ju ka kiirem võimalus jäätmetest lahti saada. Mina, maainimene ei lähe tõesti iga tühjaks saavat klaastaarat või paberpakendit kohe 2 km kaugusele ära viima. Meil on praegu kohustus vaid biojäätmed muust massist eraldada. No ma ei tea, tekstiil, paber ja klaas kas on kohustuslikud, vist veel mitte, kuid meie nagunii oleme juba aastaid need kohaliku aleviku konteineritesse viinud. Pakendeid eraldi ei sorteeri. Kahel enamasti omakasvatatud toidu tarbijal tekibki pakendeid vähe. Igasugused leiva-, saia- piimakilekotid lähevad taaskasutusse. Marjade või köögiviljadega sügavkülma.

tegelinski ütles ...

Ma olen vilets taimekasvataja, ja ükskõik kuidas pingutan, pakendeid koguneb, kuigi kilekotid lähevad mulgi korduvkasutusele... aga mitte lõpmatuseni.
Korduv = heal juhul kaks korda. Teist korda võin küll puu- ja aedvilju panna teise ringi kotti, kui on olnud meeles kaasa võtta. Kolmandat korda tavaliselt ei tule. Sügavkülmas kasutan kindlaid pakendeid, ja mitte korduvalt. Ma ei jõua reovee vedu kinni maksta, kui kõiki neid topse ja kotte pean kogu aeg pesema ;)
Aga linnas elades... ilmselgelt ma ei viitsiks näiteks 3. korruselt kogu aeg prügikasti vahet joosta. Ikka korjaks ja viiks korraga: ühel päeval vanapaberit, teisel pakendeid, kolmandal päeval taarat, neljandal päeval toidujääke, viiendal päeval klaaspakendeid. Ja siis vanu riideid taaskasutusse või siis vanu tekstiili jäätmejaama või spets konteinerisse. Vahepeal nädala puhkaks ja koguks. Seni peavad nad ikka kuskil ootel olema. Ma peaaegu arvan, et eramajas see on lihtsam.
Aga igatahes kadestan neid, kes paremini majandada oskavad :)

HelveL ütles ...

Jah, elustiilid on erinevad ja tundub, et valdade nõuded prügimajandusele ka. Vist veidi.
No egas meilgi need kilekotikesed lõpmatuseni taaskasutatud ei saa, kuluvad ju kiiresti . Lähevad siis segajäätmetesse.
Ma linnaelanike (korrusmajade elanike) probleemi tegelikult niiväga ei süvenenudki, hea, et selle lahti kirjutasid ;), panin end nüüd nende olukorda ja tõesti... neil on keerulisem.

Suurlinnade (Pariis, London) lihtinimeste elurajoonides on mu meelest tänavapilt ka "reostatud". Kitsastel kõnniteedel on veel iga maja juurde mitu erinevat prügikonteinerit ära mahutatud. Soomes on prügimajades konteinerid peidus. Vähemalt nendes kohtades, kus käinud/elanud olen.

HelveL ütles ...

Aga päikseloojangu värvid on ilusad.