esmaspäev, 6. mai 2024

Kodus käimas

 ...

Kui ma oleks õigel ajal teadnud, oleks me kohtunud. Kahjuks läks nii, et kui mina näitusele jõudsin, oli kohtumine juba toimunud. 

Herald Eelma oli Wittensteini ajakeskuses loomingut tutvustava näituse avamisel vaid paar päeva enne oma 90. sünnipäeva.

Kui ma oleks õigel ajal õiges kohas olnud, oleks ma saanud kunstnikult küsida, millise mõtte ta pildi sisse peitis, kui valmis graafiline teos, mis täna minu toa seinal ripub, aga juba 1979. aastal emale tema juubelisünnipäevaks kingiti, ja mis ema ja Ennu arvates peitis mõtet ühe konkreetse piirkonna omadega aia taha* minemisest. 

Ei tohi unustada... aastal 1979 ei saanud sellistest asjadest otsesõnu rääkida, sel ajal pidi olema oskus ridade vahelt lugeda ja läbi lillede ütelda. 

Või vaadata.


1979... läbi lillede


Aga nagu juba mainitud, hea võimaluse maha ma magasin. Oleks saanud kunstnikku tänada, kuulata tema meenutusi ja rääkida omapoolne lugu minu seinal olevast pildist. 

Pildist, mille saamisloost täpselt 45 aastat. 


See oli nüüd sissejuhatus. Tegelikult tahtsin rääkida näitusest, mida vaatamas käisin. 

"Kodus käimas"... ju see on vihje kunstniku lapsepõlvele Järvamaal Võhmutal ja keskkoolieale Paides.

Aga vihje ja äratundmine ka neile, kes näitust külastavad. Eelma diplomitööks (Kunstiinstituudi lõpetas ta aastal 1959 cum laude) olid illustratsioonid A. H. Tammsaare romaanile "Tõde ja õigus".  

Väljapandud stendil on öeldud: Eelma tutvustas end nende illustratsioonide kaudu kui rahulikku, elunähtusi kainelt vaatlevat kunstnikku. Sarnase loomelaadi juurde jäi kunstnik ka oma järgnevas loomingus.

Andres ja Krõõt, kes igale eestlasele tuttavad, on eriti tuttavad aga neile, kel tihedam side Vargamäe kandiga. 

Nii et kokkupuutepunkt siingi.


Mu meelest heaks näiteks võimalikest kokkupuutepunktidest on ka foto, mille näitusel jäädvustasin. Mis kõik kokku on juhtunud! Kunstniku nägemus (Ratas läbi kivi. 1983), peegeldusena mitmed teised tema tööd  pluss pisut muud tausta. 

Ja lõpuks mina, kes näitusel kohal käis.

26.04.2024


Võtsin kohe aega, et igale pildile oma lugu juurde mõelda... või no mitte just igale, aga päris mitmele.



...

*Ei ole väljamõeldis. Päris kindlasti on selgi pildil oma lugu, eriti kui oled tuvastanud, millist piirkonda maailmakaardil rõhutatud on.




..

6 kommentaari:

Kaamos ütles ...

Tükk aega tuli peas gloobust keerutada, et aru saada mida vaatan...

tegelinski ütles ...

Pärast Skandinaavia poolsaare leidmist läks juba lihtsamaks ;)

Kaamos ütles ...

Gröönimaa. Minu kark oli Gröönimaa.

tegelinski ütles ...

Ma nii kaugele ei märganud vaadatagi!

Ireen ütles ...

Ja mina lihtsameelne arvasin väiksena, et see on kuu.

tegelinski ütles ...

Elukestev õpe ;)