kolmapäev, 10. oktoober 2018

Raamatutest alguse saanud

...
Mul oli kunagi komme võtta kätte mõni juba loetud raamat, see suvalises kohas lahti lüüa ja lugeda. 

Jäädagi lugema, mis sest, et kordi ja kordi loetud. 

Mõned neist olid lasteraamatud, tegelikult, enamik neist. Neid oli kuidagi kerge lugeda, ja hoolimata tuttavast sisust, jätkuvalt huvitav.

Mõned neist olid Astrid Lindgreni raamatud.
"Meisterdetektiiv Blomkvist"
"Hulkur Rasmus"
"Rasmus, Pontus ja Lontu"
"Väike Tjorven, Pootsman ja Mooses"
Need olid mul kodus olemas ja neid lugesin korduvalt.

Hiljem lisandus lemmikute hulka "Vahtramäe Emil" ja "Vennad Lõvisüdamed".
Täiskasvanueas.
Neist kahest just "Vennad Lõvisüdamed".
Kui oli vaja rääkida elamisest ja suremisest. Seal on mõni lõik, mida mõned korrad mõne teema juures olen lastele ette lugenud.
Suremisest.

"Pipi Pikksukk" ja "Bullerby lapsed", neist olin ma tõenäoliselt juba välja kasvanud, kui raamatud ilmusid. Või minuni jõudsid. Need niiväga ei kõnetanud.

Päris kindlasti on kõige rohkem kordi just "Meisterdetektiiv Blomkvist" mul otsast lõpuni läbi loetud. Ju sealt sai ka alguse mu eriline nõrkus krimkade vastu.

No ja nüüd jookseb Tallinna kinodes film "Astrid Lindgreni rääkimata lugu".
Rääkimata lugu on kurvavõitu, samas film ise ei jätnud masendavat tunnet hinge. Ühest küljest oli küll noor Astrid jäetud oma eluraskustega üksi hakkama saama, teisest küljest nägin ma läbi filmi inimesi, kes tegelikult kõik tüdrukust omamoodi hoolisid ja erinevatel hetkedel erinevalt toetasid.

Need 123 minutit läksid väga ruttu.

No ja silm oli ikka mitut puhku märg.
...
No ja siis need numbrid. 

Mulle meeldivad.

A. Lindgren on sündinud 1907. aastal.
Seega siis kaks aastat varem kui minu vanaema.
Astridi esimene laps sündis, kui ta oli 19.aastane.
Poeg Lars... Lasse.
Lapse isaga ta ei abiellunud ja esimesed aastad ta poega ise kasvatada ei saanud.
Abiellus 1931.
Mõned aastad hiljem sündis perre tütar.
Fotol Astrid ja tütar.



Minu vanaema oli 19, kui tal sündis esimene laps.
Tütar.
Foto aastast 1932 või 1933.


Vanaema ja vanaisa abielu registreeriti paar kuud enne nende tütre sündi.

Minul  aga... raamatutest alguse saanud austus, lugupidamine ja huvi ühe andeka Rootsi kirjaniku vastu.

Lisaks vanad lood ja pildid, mis loovad omamoodi läheduse.
...

Kommentaare ei ole: