kolmapäev, 3. august 2016

Puhu, tuul

...
Kunagi ammu-ammu, kui ema veel elas ja meie pere vanas kohas elas, võttis küllatulnud ema ahju või pliidi alla tule tegemise vabatahtlikult enda peale. 

Ta ütles, et naudib seda. 

Tema, kes oma elu paarkümmend viimast aastat keskküttega korterites elas.
Paar aasta Pärnu uues korteris ka. 
Enne Tallinna kolimist.

 Meie esimest kodu Pärnus ma mäletan.

Ahju taga kollitas... tegelikult rippusid seal riided, mis olid ikka täitsa tontlikud.

Nii et seal oli ahi. 
Kollikodu.

Kütmist ma ei mäleta.

Aga seda, et köögis pisikese elektripliidiga pesemiseks sooja vett tehti, see on meeles.
Vett toodi vast 100 m kaugusel olevast Suure-Sepa tänava pumbaga kaevust.

Ja see, et oli juhus, kui hommikul köögis nii külm oli, et veeämbril oli jää peal, seda mäletan.

Ju seal ikka pliit ka oli, kuidas muidu hommikul soe sisse saadi.
 
Küllap seepärast, et mina olen suurema osa oma täiskasvanu-east ahju ja pliiti pidanud kütma, mina seda ei naudi. Mu meelest on see nii tüütu.
Kraabi tuhka.
Tassi puid... hankimisest olen õnneks vabastatud.

Tule tegemist võiks muidugi nautida.
Kui ma sellega hakkama saaksin.

Mõnikord on ju väga ok.
Tõmbad tikku ja kohe põleb.

Aga enamasti tõmban ma 5 tikku... või 10. Ja kasu ikka ei midagi.
Aina otsin sobivat süttivat materjali ja tõmban uuesti.
Kuni siis lõpuks tuleb tuli, mis jääb.

Mõnikord läheb tulesüüde pahinal põlema, aga kõik see toss ei lähe korstnasse, vaid imbub igast võimalikust praost välja, nii et lõpuks on nii, et tuleb uksed-aknad lahti teha ja põgeneda.

Kunagi sai katsetatud vannitoas olevasse lõõri tule tegemisega.
Kui seal ajaleht natuke aega põles, oli lootust, et varsti pliidi all ka.
 
Pliit ise tossu seest enam muidugi suurt välja ei paistnud.

Lõõri tule tegemine ei sobi mu aravõitu iseloomuga, seda ma enam ei praktiseeri.
Pigem tõusen hommikul kell 5 ja teen tule pliidi alla.
Siis ta läheb.
Põlema.

Enamasti. 

Aga see puhu, tuul?
Mu tark õde ütles, et kui kõvasti puhuda, küll siis läheb. Aga kuna tema nii kõvasti ei jaksa, siis kasutab ta tehnilisi vidinaid. Juuksefööni näiteks.
Läheb mis vuhiseb.

Mul fööni ei ole.
Mul on puhur.
Ja ausõna, läheb, mis vuhiseb.
Tuli põlema.
Toss korstnasse.

 Pildil on jaanituli.
Ja ei mingit puhurit.
...

Kommentaare ei ole: