kolmapäev, 14. detsember 2022

Targad mehed ja alajahtunud vesi

 ...

Nüüd üks lugu, mis minu jaoks müstika.

Mul oli verandas neli 5-liitrist plastmassist vett täis pudelit, poest siis ostetud. N-ö tagavaraks. Eri firmad, kaks olid ümara vormiga ja kaks kandilisemad. Tavaline vesi, ilma gaasita. Kandilised on kohalikud ja ümmargused on Leedus toodetud.

Külmade ilmadega avastasin äkki, et üks pudel (ümmargune) oli tervenisti läbi jäätunud. Mõtlesin, et toon soojemasse ruumi sulama, mingil hetkel vett vaja, aga mul ainult jää.

Kaasa ütles, et too siis juba kõik sisse, aga arvesta, et kui tuppa tõstad, võivad ka teised jäätuda!

Mõtlesin, et tõstan (ja kontrollin) - faktikontroll! Et miks peaks nad soojas koridoris külmuma??

Järgmine päev, imede ime, oli üks sooja tõstetud vesi (kandilne pudel) läbi jäätunud. No ütleme, et 90% jää-kamakas ja 10% vett. Kaks pudelit olid endiselt vedelas olekus.

No mu jutt sai segane, aga mul tekkis kolm küsimust.

1. Miks 3 suurt pudelit joogivett väljas külma käes ära ei jäätanud, aga üks jäätus. 

2. Miks üks kolmest tuppa tõstetud veepudelist koridoris (seal umbes 15+ soojakraadi) jääks muutus.

3. Miks mina sellest midagi ei tea, aga kaasa teab.

Kirjutasin Ennule, mis tema arvab.

Tema pani mulle ühe küsimuse juurde!

Vähe sarnane müstika on, kui paned külma vee ja sooja vee sama koguse külmkappi, siis soe vesi külmub enne kui külm. See on asja uurinud mehe nime järgi Mpemba efekt. Looduses on paradokse, mis on üle mõistuse.

Loomulikult ma guugeldasin.

Mpemba efekt on nähtus, kus teatud tingimustel jäätub soe vesi kiiremini kui külm. Nähtus on nimetuse saanud Erasto Mpemba järgi aastal 1963. Kuigi efekti toimumise kohta leidub tõendeid, ei ole teadlased selle olemuses siiani üksmeelel. Samuti ei olda kindlad, mis tingimustel nähtus aset leiab. (Wikipedia)

Tõesti, tõesti! 

Minu loogika ei taha nõus olla sellega, mida silm näeb! 



..

2 kommentaari:

SG ütles ...

Mulle hakkab tunduma, et su mõtetetel on suur jõud. Ja võib-olla on sinus lisaks ka miskit nõiageeni.

tegelinski ütles ...

Oh oleks see vaid nii :)
Aga seda, et mõtetel on jõud, seda ma täitsa usun!