laupäev, 9. detsember 2017

Kango ja tema kirjad (I osa)

...
Kui minult küsiti, on mul mingeid fakte Mango elust, meenus, et käisime kaasaga tal kümmekond aastat tagasi külas. Ja siis ta näitas kirja, kus tehtud ülestähendused tema algkooliajast.
Pildistasin maha need tekstid (leht 1 ja leht 2) tookord.

Minu kooliskäimise lugu
Algas see väga ammu. Olin siis 6 aastane, kui ema mind ühel hommikul käskis korralikult silmad pesta ja puhtamad riided selga panna, sest täna on minu esimene koolipäev. See oli 1932. aasta septembris. Kool algas siis 1. okt, aga esimesse klassi minejatele oli kooli algus paar nädalat varem, et lapsed saaksid harjuda kooli korraga enne kui päris koolitööks lahti läheb.
Mind ei tahetud algul vastu võtta, et olen liiga noor, aga ema tegi siis selgeks, et paari nädala pärast saan juba seitsme aastaseks.
Nii saigi minust Tudulinna algkooli õpilane. 
...
Minul oli lugemine juba peaaegu selge ja nii ei olnudki õppimisega suurt vaeva. Esimese poole aasta hinded tunnistusel olid kõik neljad, sest siis veel hinnet viis ei tuntud, see tuli hiljem, aga millal just, seda ei mäleta, sest ega mul sinna viite juurde suurt asja ei olnud. 
Kevadeks ilutsesidki tunnistusel kaks rahuldavat, siis hakkaski kõik allamäge veerema. Teise klassi hinded olid veel madalamad ja kolmandasse klassi jäeti mind istuma. Poiss oli loru, ei viitsinud õppida ja kuna isa oli Tallinnas tööl ja ema oli ka sääl ja ma olin Tudulinnas vanaema ja vanaisa hoole all, aga poiss oli sõnakuulmatu ja nii läks kõik allamäge. 
Minu otsesed esivanemad otsustasid, et poiss on ka vaja endi juurde linna viia. Nii saigi minust 1935. aasta sügisel Tallinna 21. algkooli õpilane. See oli suur kool ja õpilasi oli nii palju, et olid paralleel-klassid.
...
Tallinna koolides oli lubatud poistel kanda pikki juukseid, ka mina hakkasin neid kasvatama.
Lõpetasin 3. ja 4.klassi 21. algkoolis, aga vahepeal oli isa korterit vahetanud ning minu koolitee oleks kujunenud väga pikaks, siis sai minu uueks kooliks 17. algkool Ristiku tänaval Pelgulinnas. Selles koolis käisin kuni jõuluni ja siis padavai Tudulinna tagasi.
1939. aastal peale jõuluvaheaega olin taas Tudulinna algkooli õpilane. Õpetaja, proua H.Väli märkis selle ära järgmise repliigiga: "Ah, Mango on oma maailmareisilt tagasi!" Koolijuhataja hr Roosvald kutsus mind õpetajate tuppa, otsis välja juukselõikusmasina, tegi ära juuksuri töö ja minu korralik soeng rändas prügikasti.
Koolipäev algas veerand tundi enne üheksat hommikuse palvusega ja kell 9 algasid tunnid. Koolimaja oli vahepeal, kui mina maailmarändur olin, peale teise korruse ja nüüd oli ruumi palju rohkem. 
...
Mulle igasugune pähetuupimine ei istunud sugugi. Nii olin alati hädas, kui oli vaja midagi pähe õppida, luuletused, laulude sõnad, kirikulaulud, aasta arvud ajaloos. Tudulinna koolis oli usuõpetus kohustuslik, Tallinna koolides oli see vabatahtlik, aga minu esivanemad tegid selle mulle ikkagi kohustuslikuks. 
Matemaatika oli mulle arusaadav ja huvitav, sinna juurde kuuluv geomeetria samuti. Neid asju, mis mind eriti huvitasid, jälgisin silmanurgast, kui neid VI klassile õpetati.
...
Lume puudust neil aastatel ei olnud, küll oli aga rohkesti külmapühasid. Kui temperatuur langes 16 pügalani alla nulli, polnud vaja kooli minna.  Nendel 1939. ja 1940. aastal oli neid külmapühi üsna sageli ja nädalate viisi. 
...
Saabus mai 1940 ja meile saabus kaua oodatud koolikohustusest vabanemise päev. Hüvasti, õpetajad ja koolikaaslased. Hüvasti, kool.

Tudulinnas, 20. mai 2000

Mango
...
Foto ajast, kui Mango isa Tallinnas tööl oli. Kolm venda esimeses reas, onu Ets seisab, Tiit ja Pärni istuvad.

...

Kommentaare ei ole: